Wednesday, September 3, 2008

Dunia..

selamat tengahari aku!!
hehe..semalaman aku terlupa nk hiburkan hati aku ni..
fenat sangat. banyak pulak kejenye aku nih..
kelas aku full semalam..hari ni. esok. lusa. lepas lusa. lepas lusa. dan isnin baru aku ada kelas pulak..cuti lama..kena la sambung thesis..
...................
aku nak citer pengalaman aku gi bazar Ramadhan kat campuslife pulak..
alkisahnya..
kelas microteching aku habis awal la jugak semalam dalam pukul 6.30 petang.. jadi,sempatla aku nk merayap kat bazar kejap..
nk temankan iza..dia nk beli ikan bakar katenye..
dalam pada tengah syok berjalan tengok permandangan sana sini..
maklumlah dah lama xkeluar ikut pintu selatan di UPSI
tetiba banyak pulak lopak air kat atas jalan.. ok lagi la..
kira kena banjirla kasut cantik aku nihh..tp xpe kesah lagi..
slow je aku jalan..maklumlah air kotor..nk elak kena kaki.
last2 bukan setakat kena kaki..
malah..
kena kain kurung aku skali..
hm...yela..aku nk gtau yang kalo sape2 bawak motosikal tu..
berpada2lah.. bagila laluan kat pejalan kaki ni jugak..
kesian kat aku..habis kain cantik kena air kotor..
dengan muka yang manis aku mengumpat dalam hati..
forsure ngumpatlah jugak..
bukannye xleh nk tunggu aku lalu kejap..
kalo aku tau jalan tu becak..xde masenye aku nk cari masalah nk lalu kat situ..
rela aku lalu ikut jalan jauh..hm..
dunia sekarang..macam-macam..
tapi xpelah..nk buat macamana.. agaknya dia pun xsengaja kut..
excited tengok banyak makanan kat bazar...
xtengok kiri kanan dah..
bawak moto ikut bau je..
manusia...
~itu la al-kisahnya~
.................
itu tamat satu kesah..
ada lagi..
sesampainya di bazar..aku terjumpa budak yang bawak motosikal tadi..
dengan muka kacak dia tu..
innocent jerk dia jalan depan aku..
budak junior..
kalo xkerana menghormati bulan Ramadhan dan malu pada Dia..
agaknye lagi best aku ngumpat dalam hati kot!!
takpelah..aku maafkan je budak tu..x elok pulak berdendam..
mane tau kalo dia bukan memang tak sengaja dan malu nk mintak maaf..
lagipun..mak aku pernah pesan pada suma anak-anaknya..
kalo kita tak mudah nk maafkan orang..dah tentunya orang pun tak mudah nk maafkan kita..
lagi satu..
kalo kita tak nak bagi orang ruang.. macam mana Dia nk bagi kita ruang..
hmm..dialog yang biasa mak aku sebutkan ni dah tentulah bila tengah drive..
pemandu kat Malaysia ni kan berhemah..mane leh nk bagi ruang kat orang..
kalo leh dia je nk ada kat atas jalan raya nie..
kadang2 kesian kat orang lain..
sikit punya berhemah..alih2 kena maki pulak..
alahai..dunia zaman sekarang..
.............
merepek pulak
.............
sebenarnye aku nak cite pasal bazar Ramadhan ni..
aku nk citer betapa ramainya orang kat bazar sampaikan nampak orang je..
tak nampak lauk pun..
tengok kiri, perut orang..
tengok kanan..perut orang..
lauk xde ke?
aku bukan ape..kesian pulak kat si iza ni..dia dahla kecik..
memang sah2 tak nampak satu hape pon!
cian hang ek??
aku takpa.. yang NadiaYuna pesan.. laicikang panas.. ikan keli sambal.. suma settle..
jalan jalan hampir 15 minit..
barulah jumpa kelibat suara ikan bakar..
carik punya carik..
jengjeng.. JUMPA!
murah jugak..2 ekoq RM5..besar..kira bestla makan..cicah lagi dengan air asam..
tengok muka iza..barulah nampak dia senyum..kalo tak..macam mak nenek..
maklumlah..orang nk makan ikan bakar..heheheee...
aku pun beli la ikan bakar jugak..
Alhamdulillah.. Ramadhan kali ni aku berjaya jadi manusia yang tak tamak..
beli sekadar yang nk makan je..
tapi itulah..lauk berbuka aku semalam..nasik dengan ikan bakar..
-no comment-
*xleh gak nk makan banyak2.. bila berbuka je aku teringat kat orang-orang Islam daif kat Malaysia dan negara2 lain.. ape ek dorang makan untuk berbuka??

No comments: