Friday, November 7, 2008

Entri tentang Abah.


Assalamualaikum WBT.



Aku tukar lagu lagi, nape tah padahal lagu bintang hati tu best jugak.. Lagu yang aku taruk kat blog aku ni sebenarnya bukan le lagu kegemaran aku.. Lagu di pondok kecil ni merupakan lagu yang paling aku tak suka! Sebabnya? Sbb aku sayu dengar lagu ni... Dari kecik-kecik lagi kalo ada orang mainkan lagu ni, aku lari jauh-jauh. Aku tak boleh nk tahan sob seb sbb air mata aku mesti menitis kalo dengar lagu ni. Mesti korang tanya tertanya kan kalo dah macam tu peel aku, ape kes aku taruk lagu ni kat sini? Kan??



Takdela… kisahnya macam ni, tadi dalam pukul 8 malam macam gitu aku tengah makan malam la kan.. tengah-tengah syok makan sup ayam yang ada banyak karet dan incik kentang tu, (tengah syok makan nih!) tiba-tiba si Effa dok pasang lagu ni, siap nyanyi dengan feeling lagi.. aku pandang2 je.. malas aku nk layan, maklumla tengah mengadap kan.. aku dok dengar jela..sambil-sambil tu aku tenyeh kentang dalam pinggan aku tu sampai lumat. Yela.. korang maklum jela kan.. aku tengah geram.. tak dapat tenyeh tuan dia, tenyeh kentang pun jadileee… Sudahnya, lepas makan, aku masuk bilik.. berkurung lagi. satu hari ni aku asek berkurung je.. macam kena perintah berkurung pulaks.. aku tadak mood la.. Last, aku bukak tenet carik lagu ni. Aku pasang kuat2 kat earphone..padan muka aku, sape suruh aku xsuke dengar lagu ni.. sekarang, aku paksa diri aku dengar pulak! (Protes!) korang mesti paham perasaan aku kan?




Lagi pulak, yang buat aku tadak mood ialah.. dua tiga hari ni aku asek mimpi Abah jela.. Aduiiiiii… bukan aku tak suka tau.. tapi kadang-kadang bila aku bangun, perasaan aku normal yang sangat pelik, macam Abah ada lagi.. Padahal kalo aku ingat-ingat balik, Abah dah takde.. Dah takde. Paham? Apesal susah sangat aku nk paham ni.. Wes..aku bukan tak terima pemergian Abah, tapi pemergian Abah terlalu mengejut.. Lagi pulak sikit masa lagi aku dah nk abes kat sini.. Sedeyyylaaa… Aku ingat lagi mase aku sem3 kat sini, Abah dengan Mak datang jalan-jalan skali nak hangkut barang-barang yang aku tanak guna.. Abah cakap, “nanti Tie dah grad, kita datang awal sikit kat Tanjung Malim, kite pegi Genting, pegi Cameron ke.. pegi Hot Spring Water kat Sungkai nun..” Adik-adik aku melompat-lompatla dengar kata-kata Abah. Aduyaiii.. kata-kata Abah tu terkesan dalam jiwa aku tau tak? Sampai sekarang, kalo aku dok lihat Genting dari tingkap bilik aku nih, musti aku teringat kat Abah..




Aku kan… Kalo asek mimpi Abah nih, macam nile.. jadik macam sedih sikitla.. Abah datang sengih2.. malam esok datang lagi. Sengih lagi.. Suka la tu kat sana… sengih2 Abah ni buat aku rindukan dia sangat2 tau.. ishh….



Tapi takpela. Dah direncanakan Abah pergi dulu.. pergi dalam usia 48tahun. Aku redha walaupun pemergian Abah secepat ini.. Masuk bulan nih, dah 1 tahun 4 bulan la Abah takde. Abah pergi dalam tarikh yang sangat cantik. 20/ 07/ 2007. 5 Rejab 1428 pada pukul 1.10 pagi pada pagi hari Jumaat. Alhamdulillah, semua adik beradikku sempat berjumpa dengan Abah, mencium dahi abah dan membisikkan pada Abah betapa kami sangat sayang Abah dan meredhai pemergian Abah.



Oh, paling aku takleh lupa pagi Jumaat itu ialah adik aku, Muslim. Muslim menangis dari pukul 2 pagi, sampaile aku baru sampai rumah jam 10.30 pagi tu, dia masih lagi menangis.. itule menurut kata kakak aku. sayu betul aku nengok dia.. daripada aku tanak nages sampai la tiba2 air mata aku keluar tanpa sedar.. senyap-senyap aku keluar rumah, pegi belakang dapur menangis kat situ..takleh tahan.. sedih sangat.. isk.. Malamnya, adik aku yang bongsu, Ahmad Al-Ghazali.. dokla cium2 baju abah.. Ahmad kantoi dengan aku sbb aku carik-carik budak sorang ni tak jumpa.. mane tah.. Rupa-rupanya, dia ada dalam bilik aku, tengah cium baju abah yang mak tak sempat nak basuh.. weii..sedih aku nengok.. Abah dah takde dah sayang…




Emak. Mak sangat kuat, Cuma sewaktu jenazah Abah dibawa keluar dari rumah untuk disembahyangkan di masjid oleh para jemaah selepas solat Jumaat, Emak longlai, seakan sukar untuk menerima pemergian ini.. Aku membantu Emak bangkit.. aku memeluk Emak.. aku bisikkan pada Emak.. “ Mak..adik-adik akan sedih kalo tengok mak macam ni..Mak kena kuat.. sbb Emakla kiteorang jadi kuat.. Abah pegi dalam Husnul Khatimah mak..” Aku menangis.. aku sedih juga, dari tadi aku cuba menahan air mata aku tanak bagi adik-adik tengok, padahal dalam hati, hanya Tuhan aje yang tau macamana perasaan aku.. Namun, air mata aku melimpah juge saat itu..




Malam kedua Abah takde.. aku sangat terasa sbb aku dah tak dengar bunyi bikers Abah. Kalo tidak, dengar aje bikers Abah, aku le yang cepat yang bukakkan pintu untuk Abah. Tapi malam tu senyap je.. apesal ni weii.. Sunyi rumah aku nih.. Tapi mase berkabung tu la sunyi, sekarang dah tak sunyi dah sbb adik-adik aku sering balik rumah semenjak Abah dah takde, lagi pulak, adik-adik aku yang empat orang tu sekolah dengan Mak skali, riuh jugelah rumah cantik aku tu.. Lagi pulak, kiteorang tanak Mak rasa sunyi jadi memang slalu balik rumah walau mase Abah tengah ada lagi.. Itula pentingnya hubungan kekeluargaan ni, kena akrab. Kan?




Walaupun sekarang Abah dah takde, aku takkan lupa segalanya tentang Abah. Kenangan bersama dengannya, senyumannya, tanggungjawabnya, rajuknya, aku tak lupa.. Korang-korang yang masih ada mak ayah tu, hargailah mak ayah sementara masih ada kat dunia ni, jangan jadik macam si tanggang pulak! Aku hangin betul kalo sapa2 yang tanak berbudi dengan mak ayah. Bak sinila mak ayah korang tu... Tanak bebel dah. Jom tengok gambar Abah pulak!




Abah masa muda. Gambar masa ni aku tatau Abah umo berapa. Tapi aku agak, sebaya umo aku sekarang kot! Ensem kan Abah aku?? hehe..




Gambar ni Abah ambik sendiri sehari sebelum Abah xcident pada hari Rabu iaitu pada hari lahir aku yang ke -22.



Nile motosikal kesayangan Abah. Juge motosikal kesayangan aku sbb aku g skola naik motosikal ni la.. weweiitt!!!...


Owner motosikal ni yang baru. Mak jualkan. Aku sedih sgt bila dapat tau mak nk jual motosikal ni.. Nnti kalo aku kaya ke, aku tiba2 terjumpa balik motosikal ni. Aku nk beli. Nk suruh laki aku pakai. Laki aku? Boleh ke.. emm.. bagi adik aku pakai le... (kes suka berangan)
Abah pada hari raya 2006.

Rumah aku sentiasa ramai orang datang sewaktu Abah ada lagi. Sekarang kawan-kawan Abah pun tetap datang jugak menziarah. Terima Kasih ye..

Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaanku kepada roh abah, serta muslimin yang lain. ampunilah dosanya, kasihanilah dia serta sejahterakanlah dia. Maafkankah kesalahannya, muliakanlah kedatangannya, lapangkanlah kuburnya dengan rahmat-Mu wahai Tuhan Yang Maha Pengasih. AMIN

32 comments:

cikgu jawe said...

semoga abah bahagia dlm syurga Allah.

kita yg masih hidup teruskan perjuangan kita. banggakan abah awak. jadilah wanita solehah. :)

cikgu jawe said...

ops!. abah meninggal sakit ke?.. maaf tanya.. :(

Naurah said...

tima kasih.. Abah xcdent mase nk pegi sekolah. keta langgar pokok pagi khamis tu. malamnya Abah meninggal kat ICU sbb mengalami pendarahan organ dalaman. Doc. xleh nk buat ape dah..

Nadia Yuna said...

sedih siuttttt lagu ni
dah ah aku ngah sedih ni
yus tu dtg period plak
tensen gueee!

aku ingat lagi time malam tu. tengah2 pagi kite merayap carik felo. sume tak bukak pintu. kecuali ustaz ZIPPPPPP tu. apelah ustat ni dok wat lawak lak time org sodih2.

baguihla ayah hang mai dalam mimpi. dia dok tengok hangpa la tu.

** weh, rindu kat hang. jumla pi makan2 sebelum balik kampong memasing. lama kite x jumpe nantiiiii. jum ah. ajak iekas tu skali.

Naurah said...

Wes. aku baru je nk p jalan2 rumah hang. Tapi aku tatau hang bermastautin kat mana sekarang ni. Iekas pun tengah pujuk aku tidoq rumah dia da.. Cukelet ko ada pada aku lagi..

Wes. aku ingat gak. Tengah kita dok tunggu ustaT bukak pintu rumah dia tuh, tiba2 bunyik zipp.. Ko ngn aku berpandangaan. last2 pecah perut gelak time tuh jugak!! Aku tatu la ko pk apa kan... Bongek la ko! Tak jadi nk sedih weiii..

Naurah said...

Wes. mknle cukelet.. leh hilangkan tensen ko. Cukelet yg aku beli sure tak mengemokkan. sbb aku yang beli kan....lalala....

cikgu jawe said...

wei.. korang pikir apa ah?. tu ustaz dia pasang sarong bantal le. takpun, dia tidur kt sleeping beg. atau dia berkhemah dlm rumah. huhu

lagipun, tidur pakai seluar tak nyaman.

kekekeke..

Naurah said...

ngeeee..cJ pk ape.. kuang2.. ustaT tu zipkan dia punya sweater da... ape da ustaT tu, zip le jauh2 sket. kan ke dah tersalah paham..ekekeee..

Nadia Yuna said...

Tu ah, kenangan malam tu memang takleh dilupakan. Dalam sedih2 ade lak lawaknye. Tapi aku rasa ko pun pikir ape aku pikir kan. Kate tengah pagi. Dengan lambatnye die bukak pintu. masih terngiang-ngiang doh. ZIPPPPPPPPP. Hahaha. Aduhhh. Tapi selamatla ustat tu bukak pintu. Dapat gak kite gi KLIA. Kalo idak tak keruan malam tu.

** aku balik selasa or senin kot. Meh la pi makannnnnn. Tao Tao Tao =)

Naurah said...

wes.. yela..nasib baik ko xtido lagi mlm tuh.kalo x biru juge aku mcmmana nk balik. Tima kasih tau.

Jumle mkn. ape2 bgtau la ek. aku dok kt tgmalim sampai 19 hb je. 20 hb 11 ni aku da balik. InsyaAllah.

Nadia Yuna said...

aku balik 15,

hehehe

=p

Anonymous said...

so i just jailbroke my iphone (2g) and i got the cydia and installer. i heard theres alot of cool stuff you can do on it. like how do you function it? and how do you get custom sms tones.(i have window xp)??? helppp i wanna be on on the good stuff. lol ps. i already got keyboard colors and stuff from cydia. but its still idk what im doing. lol



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

[color=red]The Most Affordable XRUMER/BACKLINK SERVICE Online!
The EFFORTLESS and POWERFUL WAY TO BUILD MASSIVE # OF BACKLINKS
[color=black]
200,000 BLASTS of your URLs+ Anchor Tex, message, pictures (can be spinned) etc
$10 USD (shared with other clients like a carpool), or
$25/200k for exclusive!(you control EVERYTHING)
$50 Exclusive @ 500,000 blasts.
(Complete reports will be given to clients)

[IMG]http://img697.imageshack.us/img697/1540/arrowdownh.gif[/IMG]
For orders, questions or concerns? Email: [u]formless.void47 at gmail.com [/u]
Note:
1. For STRICT Whitehat sites, it is advised to create buffers to pass on linkjuice. i.e. social bookmarks, cloaked pages etc.
You can blast the site directly, but it entails risk.
Using buffers are 100% safe, speaking from experience.
2. Xrumer is a very technical tool. Just describe to me what sorts of effects you want and well make it happen!
If you want to buy Xrumer?
>>>>> http://cloakedlink.com/chzgykebsd <<<<<<

[color=black]
-------
CLIENT 2 SAMPLE SPACE FILLED WITH URLs,Pics and Keywords
seo ny seo training delhi seo consultant ahmedabad about seo seo optomization Buy High Pr Link seo elite internet advertising seo prices of xrumer seo studio enterprise edition Block Xrumer seo tip brad callen seo elite seo new zealand xrumer 50 mastercard buy seo report bruceclay google seo supervisor Xrumer Password Xrumer Forum List european seo australian seo company buy it now link certified seo cheapest seo quake toolbar shenzhen seo seo job description seo shopping cart seo marketing india ibp seo ethical seo company seo specialists foreign language seo seo directory submission seo ads seo training videos seo ecommerce software seo resources latest seo miami seo search engine optimization software seo optimazation one way link building seo class engine optimization seo sem stephen seo

-----
CLIENT 3 SAMPLE SPACE
[url=http://provenheightincrease.co.cc/ebook/yoga-and-height]yoga and height[/url] http://provenheightincrease.co.cc/ebook/yoga-and-height

[url=http://herpeset.co.cc/cheap/Herpes-Zoster-Transmission-Lysine-Herpes-Herpes-Singles-Dating.html]herpes zoster transmission lysine herpes herpes singles dating[/url]

http://www.ripoffreport.com/corrupt-companies/global-life-enhancem/global-life-enhancements-rip-o-49bcj.htm

[url=http://vieras1seriestcp58s12.onsugar.com/6601970]PanasonicVIERAS1SeriesTC-P58S158-Inch1080pPlasmaHDTV,Black[/url]


-----
CLIENT 4 SAMPLE SPACE
[url=http://provenheightincrease.co.cc/ebook/increasing-human-height]increasing human height[/url] http://provenheightincrease.co.cc/ebook/increasing-human-height

[url=http://growyourdick.co.cc/penile/impotence-advice]impotence advice[/url] http://growyourdick.co.cc/penile/impotence-advice

http://teethwhiteningstripsreviews.info/xr/teeth-whitening-results.html

http://buycheapplasmatv.info/cgi-bin/index.pl?=hdtv-glasses [url=http://buycheapplasmatv.info/cgi-bin/index.pl?=hdtv-glasses]hdtv glasses[/url]

[url=http://teethwhiteningstripsreviews.info/xr/Whyalla]teeth whitfening tetracycline teeth whitening teeth whitening business opportunity affordable teeth whitening St. Thomas laser tooth whitening sacramento toofth whitening Wycombe dentist teeth whitening gel description[/url]

-----
CLIENT 5 SAMPLE SPACE
[url=http://cheapxrumerservice.co.cc]Cheap Xrumer Service[/url]
[url=http://cheapxrumerservice.co.cc]Cheapest Xrumer Service[/url]
[url=http://cheapxrumerservice.co.cc]Best Xrumer Service[/url]
--------
http://buypleodinosaur3.easyjournal.com/entry.aspx?eid=4359666##Buy Pleo Dinosaur Robots Ugobe Pleo Dinosaur Pleo For Sale Pleo Interactive Dinosaur Pleo Reviews

http://cheaphdtvplasma.co.cc/television/lcd-hdtv-comparison [url=http://cheaphdtvplasma.co.cc/television/lcd-hdtv-comparison]lcd hdtv comparison[/url]

[url=http://stopacaiberryscams.info/cgi-bin/index.pl/hour-acai-berry-detox]hour acai berry detox[/url]

Anonymous said...

Hi www.blogger.com members.

Are you searching to get your Blog [b]Listed on top of Bing[/b] search engine? Maybe you are looking to get more traffic? We have the solution for you! We offer you an exclusive chance to experiance the knowledge of our [b][url=http://xrumer-blast.com/marketplace/xrumer-products/]Xrumer Services[/url][/b]. [url=http://www.xrumer-blast.com][img]http://xrumer-blast.com/wp-includes/images/smilies/icon_smile.gif[/img][/url]

This is NOT trash! This is a human edited post specifically created to demonstrate the strength of our automated software and its potential of reaching wide variety of audience in an effective and time saving manner.

We are a group of veteran [b]Xrumer[/b] and [b]Search Engine Optimization Experts[/b] that provide [b]Affordable, High Quality, [url=http://xrumer-blast.com/marketplace/seo-products/]SEO Service[/url][/b]. Post your message on thousands of forums, message boards, blogs and journals and gain organic traffic in a matter of days! With the help of our [b][url=http://xrumerblast.livejournal.com/]Search Engine Optimization Experts[/url][/b] your [b]Website URL[/b] can appear on [b]2780[/b] forums and blogs. Receive almost instant growth of your search engine rankings, Get thousands of quality backlinks directly to your Site without lifting a finger!

Our goal is simple; we want to make you and your website on the top of every search engine so you and your family can enjoy the comfort of steady, automatic income without leaving your home. Trough our [b][url=http://xrumer-blast.com/contact-xrumer-blast-com/]SEO Expert Advice[/url][/b] you will get one of the best support seen in the industry. As part of our [b]Search Engine Optimization Services[/b], we take care of everything for you, from Optimizing your Website for search engines all through ranking your Store on the first page of your Google.

For more information regarding [b]Search Engine Optimiztion[/b] and [b]Xrumer Blast Services[/b] check out [b][url=http://xrumerservice2010.wordpress.com/]SEO Experts[/url][/b]. Our site includes everything you need to order your first [b]Xrumer Blast[/b], you can create the most appropriate message (Project) to suit your Website, send us the information and after the payment clearance we will start working immediatly!

[url=http://xrumer-blast.com/marketplace/][img]http://xrumer-blast.com/wp-content/uploads/Xrumer-Blast-Logo.png[/img][/url]

Anonymous said...

There are also websites that are opted to only gather information of the person joining the game for them to use on some other purposes outside the website. The securities of the information are important to safeguard you from the increasing threat of online frauds and identity theft. But before you register, make sure to read all the information so as to avoid recurring fees. Do not overlook information you not aware of. In the Terms and Conditions page, make sure you understand it all for you to be responsible with your liability in case your account get compromised. [url=http://www.pulsebet.com/bg/]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/da/]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/de/]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/es]apuestas[/url] [url=http://www.pulsebet.com/fr/]jouer en ligne[/url] [url=http://www.pulsebet.com/gr]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/jp]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/nl]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/pl]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/pt]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/ro]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/ru]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/se]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/it]bet online[/url] [url=http://www.pulsebet.com/cn]bet online[/url] Next to the line for each type of bet, you will see the odds which are the chances of the team wining the bet and how much money you will win in relation to how much you bet. The (-110) indicates that the sportsbook is charging a 10% commission on these bets. That means that you will have to risk $11 for every $10 you want to win. This is the sportsbook's profit. http://www.pulsebet.com/bg/ http://www.pulsebet.com/da/ http://www.pulsebet.com/de/ http://www.pulsebet.com/es/ http://www.pulsebet.com/fr/ http://www.pulsebet.com/gr/ http://www.pulsebet.com/jp/ http://www.pulsebet.com/nl/ http://www.pulsebet.com/pl/ http://www.pulsebet.com/pt/ http://www.pulsebet.com/ro/ http://www.pulsebet.com/ru/ http://www.pulsebet.com/se/ http://www.pulsebet.com/it/ http://www.pulsebet.com/cn/

Anonymous said...

I love nurhayatirahim.blogspot.com! Here I always find a lot of helpful information for myself. Thanks you for your work.
Webmaster of http://loveepicentre.com and http://movieszone.eu
Best regards

Anonymous said...

Akk j wxz f porn, free porn. Sdh u, gsj mklqaw|spj njkigyo j yj nl.

Anonymous said...

natural cures ebook http://audiobookscollection.co.uk/es/Nancy-Tennant-Snyder/m91813/ best ebook store [url=http://audiobookscollection.co.uk/es/Produktion-Distribution-Konsum-Auswirkungen-von-Informations-und-Kommunikationstechnologien-IKT-auf-Wirtschafts-und-Versorgungsverkehr/p223308/]ebook espa a[/url] ginsberg howl ebook

Anonymous said...

ebook readers ratings http://audiobookscollection.co.uk/it/Boys-adrift-the-five-factors-driving-the-growing-epidemic-of-unmotivated-boys-and-underachieving-young-men/p119135/ hair of the alien ebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/Internet-and-World-Wide-Web-How-to-Program/p116787/]bloodsucking fiends ebook[/url] binaries ebook

Anonymous said...

free love spells book ebook http://audiobookscollection.co.uk/de/Science-Fiction/c1348/?page=4 the crowd ebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/fr/The-Spook-s-Tale/p22780/]free ebook jonathan kellerman[/url] frontier women ebook

Anonymous said...

ebook llc http://audiobookscollection.co.uk/Thomistic-Principles-and-Bioethics/p152155/ testing electronic components free ebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/Debt-Cures/p21172/]the wonderful wizard of oz ebook[/url] recover ebook client list

Anonymous said...

wireless salesforce software http://buyoem.co.uk/de/product-35375/3herosoft-MP4-to-DVD-Burner-3-5-MacOSX best legal forms software [url=http://buyoem.co.uk/product-37070/Global-Mapper-13-x64]tablet software work with windows xp[/url] media buying software quebec
[url=http://buyoem.co.uk/product-15260/MacGPS-Pro-7-Mac]MacGPS Pro 7 [Mac] - Download OEM, Software Sale, OEM Software[/url] medical billing software vista compatible
[url=http://buyoem.co.uk/es/category-100-103/Gr-ficas-y-publicaci-n?page=2][img]http://buyoem.co.uk/image/1.gif[/img][/url]

Anonymous said...

best patient accounting software http://buyoemsoftware.co.uk/es/product-37167/UnHackMe-4-7 sign software for mac [url=http://buyoemsoftware.co.uk/product-35551/Microsoft-Dynamics-CRM-4-0-x32-Professional]maxial property management software[/url] order driven software
[url=http://buyoemsoftware.co.uk/category-13/Music-Software?page=2]Music Software - Download OEM, Software Sale, OEM Software[/url] good software to maintain scheduling
[url=http://buyoemsoftware.co.uk/fr/product-15260/MacGPS-Pro-7-Mac][img]http://buyoem.co.uk/image/7.gif[/img][/url]

Anonymous said...

gasoline marketing software http://buysoftwareonline.co.uk/product-10084/Extensis-Portfolio-8-5 organizer software spanish [url=http://buysoftwareonline.co.uk/it/product-37367/4U-MP4-Video-Converter-2-3]winweb security software[/url] computer linux operating software system
[url=http://buysoftwareonline.co.uk/es/product-33766/Autodesk-AutoCAD-2012-x32]Autodesk AutoCAD 2012 x32 - Cheap Legal OEM Software, Software Sale, Download OEM[/url] gericom lcd tv software update
[url=http://buysoftwareonline.co.uk/product-14251/Icon2Image-1-1-Mac][img]http://buyoem.co.uk/image/1.gif[/img][/url]

Anonymous said...

[url=http://redbrickstore.co.uk/products/flomax.htm][img]http://onlinemedistore.com/6.jpg[/img][/url]
pharmacy endocrine pollution http://redbrickstore.co.uk/products/clarinex.htm pharmacy unit dose packaging [url=http://redbrickstore.co.uk/products/lynoral.htm]pharmacy low prices[/url]
louisiana pharmacy jobs http://redbrickstore.co.uk/products/deltasone.htm pharmacy it applications europe [url=http://redbrickstore.co.uk/products/viagra-soft-flavoured.htm]viagra soft flavoured[/url]
texas stateboard of pharmacy http://redbrickstore.co.uk/products/apcalis-oral-jelly.htm hannaford brothers dracut pharmacy [url=http://redbrickstore.co.uk/products/nolvadex.htm]school of pharmacy madison[/url]
tristate pharmacy http://redbrickstore.co.uk/products/advair-diskus.htm massachusetts pharmacy board [url=http://redbrickstore.co.uk/products/hyzaar.htm]hyzaar[/url]

Anonymous said...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/bupropion.htm][img]http://onlinemedistore.com/9.jpg[/img][/url]
canida pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/viagra-professional.htm best canadian online pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/zyvox.htm]pharmacy encyclopedia[/url]
silagra silagra pharmacy pharmacy cum with us com http://certifiedpharmacy.co.uk/products/levaquin.htm air force pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/silagra.htm]silagra[/url]
las vegas walgreens pharmacy technician salary http://certifiedpharmacy.co.uk/products/mxman.htm ecarts pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/diovan.htm]ultram pharmacy on line[/url]
ks laws pharmacy tech http://certifiedpharmacy.co.uk/products/risperdal.htm susquehanna health pharmacy williamsport pa [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/categories/erection-packs.htm]erection packs[/url]

Anonymous said...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/tentex-royal.htm][img]http://onlinemedistore.com/1.jpg[/img][/url]
sample resume for pharmacy technicians http://certifiedpharmacy.co.uk/products/rumalaya.htm kohlls pharmacy omaha [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/zantac.htm]pharmacy databases[/url]
vn pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/lozol.htm medco pharmacy plant indiana [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/erythromycin.htm]erythromycin[/url]
salary of pharmacy tech http://certifiedpharmacy.co.uk/products/celebrex.htm massachusetts pharmacy addresss [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/plendil.htm]on line pharmacy weight loss prescriptions[/url]
online pharmacy directory http://certifiedpharmacy.co.uk/categories/antiviral.htm arrested for pharmacy theft [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/fincar.htm]fincar[/url]

Anonymous said...

[url=http://englandpharmacy.co.uk/terms.htm][img]http://onlinemedistore.com/11.jpg[/img][/url]
mail order pharmacy jobs http://englandpharmacy.co.uk/products/brahmi.htm offshore pharmacy tadalafil [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/vigora.htm]pharmacy cheap tamoxifen bodybuilding[/url]
ttk pharmacy chennai http://englandpharmacy.co.uk/products/mentax.htm controversies in pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/ilosone.htm]ilosone[/url]
osco pharmacy burlington ma http://englandpharmacy.co.uk/products/antabuse.htm santa maria novella pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/premarin.htm]pharmacy internships alaska[/url]
india drug pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/catalogue/b.htm walgreen pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/carafate.htm]carafate[/url]

Anonymous said...

[url=http://englandpharmacy.co.uk/products/prednisolone.htm][img]http://onlinemedistore.com/2.jpg[/img][/url]
pharmacy manufacturer 3592 http://englandpharmacy.co.uk/products/famvir.htm university of the pacific school of pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/xplode--stamina--energy-and-sex-enhancer-.htm]pharmacy merchant forum[/url]
pictures to do with pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/brahmi.htm arrow pharmacy nyc [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/hard-on.htm]hard on[/url]
discount mexican pharmacy that sells modafinil http://englandpharmacy.co.uk/products/hard-on.htm walmart pharmacy drug list [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/rumalaya.htm]cvs pharmacy authorization[/url]
georgia state board of pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/categories/anti-herpes.htm pharmacognosy in pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/dostinex.htm]dostinex[/url]

Anonymous said...

[url=http://englandpharmacy.co.uk/testimonials.htm][img]http://onlinemedistore.com/12.jpg[/img][/url]
nvq 2 pharmacy assistant http://englandpharmacy.co.uk/products/nexium.htm putnam pharmacy eau claire [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/hangoff-helper.htm]pharmacy automation artromick[/url]
pps pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/augmentin.htm advair cheap at canadian pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/sumycin.htm]sumycin[/url]
suburban pharmacy west hartford connecticut http://englandpharmacy.co.uk/products/luvox.htm united pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/lipitor.htm]jobs in a pharmacy[/url]
new hampshire board of pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/eriacta.htm pharmacy audit description pbm [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/aricept.htm]aricept[/url]

Anonymous said...

blackbook dating [url=http://freeinternetdating.info/romance/free-office-romance-videos]free office romance videos[/url] hentai games sim dating
dating vs relationship http://freeinternetdating.info/personals/swinging-adult-personals speed dating in st louis
internet dating for dummies [url=http://freeinternetdating.info/marriage/platte-county-mo-marriage-license]black white dating personals[/url] dating british men in america

Anonymous said...

45 dating free ct http://loveepicentre.com/advice/ turn-offs when dating
sexy japanese women dating [url=http://loveepicentre.com/contact/]uk adult dating sites[/url] together dating service reviews
acme dating servies in wv [url=http://loveepicentre.com/]dating service in nevada[/url] no dating friendship clubs [url=http://loveepicentre.com/user/theman/]theman[/url] anime dating sim games